Saturday, June 9, 2018

ده لحظه تاثیرگذار در تاریخ شهر سنت پترزبورگ



                                                                  

شهر سنت پترزبورگ که امروزه به عنوان یکی از مهمترین مقاصد تور های گردشگری جهان شناخته می­شود تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. این شهر زیبا در طول حیات 300 ساله خود شاهد رخدادهای بسیار مهمی بوده است. این جاذبه گردشگری که زمانی پایتخت امپراتوری شوروی بوده است در طول حیات خود میزبان افراد بسیار مهمی بوده است، از جنگ­های ویرانگری رهایی یافته است و انقلاب­های مختلفی را پشت سر گذاشته است. ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی 10 لحظه تاریخی بپردازیم که هویت و تاریخ شهر سنت پترزبورگ را شکل داده­است. تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

1. تاسیس شهر سنت پترزبورگ- سال 1703 میلادی
در دوره امپراتوری پتر کبیر، کشور روسیه در مناطق شمالی خود درگیر یک جنگ گسترده و بزرگ با پادشاهی سوئد بود. در این زمان پتر کبیر تصمیم گرفت که یک شهر در نزدیکی خلیج فنلاند بسازد تا به این منطقه پرتنش نزدیک باشد. علاوه بر این، شهر جدید قرار بود تا به عنوان یک بندر همانند دروازه­ای به سوی اروپا نقش آفرینی نماید، تجارت دریایی با سایر کشورها را تسهیل کند و به یک پایگاه دریایی مهم تبدیل شود. در سال­هایی که مشغول ساخت این شهر بودند اولین بنایی که در سنت پترزبورگ ساخته شد کلبه پتر کبیر نامیده شد تا نشان دهند که دامنه قدرت امپراتور روسیه تا کجا امتداد یافته است.


2. اعلام شهر سنت پترزبورگ به عنوان پایتخت- سال 1712 میلادی

پس از آنکه ساختن شهر جدید به پایان رسید پتر کبیر سنت پترزبورگ را به عنوان پایتخت جدید امپراتوری روسیه انتخاب کرد. پس از تبدیل این شهر به پایتخت روسیه، به سرعت در مسیر پیشرفت و شکوفایی قرار گرفت. پس از آنکه تزار از مسافرت روسیه بازگشت او با ایده­های خلاقانه­ای که از کشورهای اروپایی گرفته بود روند ساخت و ساز و توسعه این شهر را سرعت بخشید و در اندک زمانی سنت پترزبورگ به یکی از شهرهای زیبا و مدرن قاره اروپا و جهان تبدیل شد.

3. ساخت یک موسسه برای دوشیزگان اشراف زاده- سال 1764 میلادی
شهر سنت پترزبورگ همیشه به عنوان یک شهر پیشرو در جهان مطرح بوده است و ایده­های جدیدی را برای خلاقیت و فکر در جهان معرفی کرده است. در زمانی که کاترین کبیر امپراتور روسیه بود این ایده مطرح شد که برای هر دو گروه زنان و مردان امکان آموزش مناسب فراهم شود. پس از آن که موسسه اسمولنی به محلی برای آموزش اشراف زادگان مرد تبدیل شد، یک موسسه دیگر به نام موسسه دوشیزگان اشراف زاده در سنت پترزبورگ افتتاح شد تا به دختران و زنان روس آموزش دهد. خیلی سریع این موسسه به یک مدرسه معتبر تبدیل شد که در آن دختران اشراف اجازه داشتند آموزش­های عالی را در سطح مردان دریافت کنند. همین مسئله در آن زمان باعث شهرت جهانی سنت پترزبورگ شد.

             
4. شورش نوامبر- سال 1825 میلادی

در ماه دسامبر سال 1825 میلادی شهر سنت پترزبورگ شاهد یکی از مهم­ترین شورش­های تاریخ روسیه بود. افسران ارتش به همراه 3 هزار نفر از سربازان ارتش امپراتوری روسیه در اعتراض به تاج گذاری نیکولاس اول تا میدان سنای شهر سنت پترزبورگ و کنار مجسمه برنزی مرد اسب سوار تظاهر کردند. آنها خواستار پایان الیگارشی حاکم و آزادی همه بردگانی شدند که توسط صاحبانشان به بیگاری گرفته شدند. در پایان این رخداد، رهبران شورش دستگیر شدند و برای تنبیه به منطقه سیبری تبعید شدند.

5. پرده برداری از ستون الکساندر- سال 1834 میلادی
    
ستون الکساندر یکی از نمادهای شهر سنت پترزبورگ است که امروزه در میدان کاخ و در رو به روی کاخ زمستانی همچنان سرپا ایستاده است. این ستون برای یادبود پیروی نیروهای روسی در جنگ سال 1812 با نیروهای ناپلئون بنا نهاده شده است. این نبرد همچنین با نام جنگ میهن پرستانه بزرگ در تاریخ روسیه ثبت شده است. در این جنگ برای نخستین بار نیروهای پارتیزانی روسیه تشکیل شدند. بردگان تجهیز شده و کشاورزانی که مسلح شده بودند در زمستان در مقابل سربازان حرفه­ای ارتش به حرکت در آمدند و با جنگیدن با ارتش فرانسه از سرزمین روسیه حفاظت کردند. این بنای یادبود برای ملت روسیه همچنین یادآور شجاعت مردم و خردمندی ژنرال­های ارتش روسیه در جنگ با ناپلئون است.

6. ترور الکساندر دوم- سال 1881 میلادی

تزار الکساندر دوم به عنوان یک حاکم روشنفکر و آزاد اندیش شناخته شده بود. او طی فرمانی دستور لغو برده داری در کشور روسیه را صادر کرد و زمین­هایی را که برده­ها بر روی آنان کار می­کردند را از اربابان آنها گرفت و به آنها بخشید. همین مسئله باعث شد که چندین بار به جان او سوء قصد شود. بالاخره در سال 1881 میلادی آخرین سوء قصدی که به جان او صورت گرفت باعث مرگ تزار شد. این عملیات تروریستی توسط یک سازمان تروریستی مخفی به نام خواست مردم اجرا شد. تروریست­ها با استفاده از یک بمب درشکه حامل تزار را هدف قرار دادند که همین موضوع باعث جراحت جدی و در نهایت مرگ الکساندر دوم شد. برای یادبود خدمات تزار الکساندر دوم در محلی که او ترور شد یک کلیسا به نام کلیسای نجات دهنده غرق در خون بنا نهاده شد. این کلیسا امروزه به عنوان یکی از مهم­ترین جاذبه­های گردشگری شهر سنت پترزبورگ در تور روسیه شناخته می­شود.

7. یک شنبه خونین- سال 1905 میلادی

در شروع قرن بیستم روسیه شاهد دوران پر تنشی بود. محبوبیت طبقه حاکم در تنزل بود و شهرهای این کشور با سیل روز افزون کارگرانی مواجه بود که در جستجوی کار بودند. نارضایتی عمومی در میان مردم در حال افزایش بود و همین مسئله باعث شد که در نهایت کارگران به سمت کاخ زمستانی ( که امروزه با نام موزه هرمیتاژ شناخته می­شود) تظاهرات کنند و نسبت به شیوه حکمرانی تزار روسیه اعتراض کنند. اما واکنش حکومت به این راهپیمایی صلح آمیز بسیار خشونت آمیز بود. نگهبانان کاخ به سوی مردم تظاهر کننده آتش گشودند و همین مسئله باعث مرگ بیش از 4 هزار نفر از آنان شد. همین مسئله باعث خشم عمومی مردم و گسترش نا آرامی­ها در شهر سنت پترزبورگ و گسترش این نا آرامی­ها به سایر نقاط کشور شد. هر چند تزار روسیه با زحمت این نا آرامی را کنترل کند اما همین اتفاق به عنوان یک پیش زمینه برای شکل گیری انقلاب 1917 میلادی عمل کرد.

8. انقلاب فوریه- سال 1917 میلادی
در سال 1917 میلادی انقلاب در کشور روسیه قابل پیش بینی بود. گسترش نارضایتی در سطح کشور موجب آن شده بود که تزار و خانواده او از حمایت عمومی چندانی برخوردار نباشند. در ماه مارس 1917 میلادی، تظاهرات بر علیه کمبود مواد غذایی موجب نا آرام شدن خیابان­های پایتخت شد. حکومت به ارتش روسیه دستور داد تا معترضان را سرکوب کند، اما در مقابل آنان به مردم معترض پیوستند. همین مسئله باعث تقویت روحیه معترضان شد. چند روز پس از این اعتراض­ها نیکولاس دوم از قدرت به زیر کشیده شد و به این ترتیب عمر امپراتوری روسیه به پایان خود رسید.

9. آغاز محاصره لنینگراد در سال 1941 میلادی
بعد از آنکه ارتش آلمان نازی پیمان عدم تجاوز خود با اتحاد جماهیر شوروی را زیر پا گذاشت هر دو کشور به یکدیگر اعلام جنگ کردند. یکی از اهداف ارتش آلمان تصرف لنینگراد ( شهر سنت پترزبورگ که به افتخار لنین به لنینگراد تغییر نام داده بود) بود. در سال 1941 میلادی نیروهای ارتش آلمان به پشت دروازه­های شهر رسیدند و برای بیش از 870 روز ارتباط آن را با بقیه کشور روسیه قطع کردند. با این وجود مردم لنینگراد در مقابل حمله ارتش آلمان به شدت مقاومت کردند. مقاومت گسترده مردم موجب کاربردی استراتژی گرسنگی از سوی آلمان و بمباران سنگین شهر لنینگراد شد. در نهایت مردم لنینگراد علیرغم صدها هزار کشته­ای که در جنگ دادند توانستند محاصره شهر خود را بشکنند. امروزه تمام خانواده­های ساکن این شهر خاطرات زیادی از روزهای مقاومت خود در مقابل ارتش آلمان به یاد دارند.

10. نام شهر لنینگراد به سنت پترزبورگ تغییر یافت- سال 1991 میلادی
در سال 1991 میلادی شهر لنینگراد و کشور روسیه یک بار دیگر شاهد بروز یک دگرگونی عظیم بودند. بر اثر این دگرگونی اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید و یک رژیم سیاسی جدید در روسیه بر روی کار آمد. پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، میخائیل گورباچف استعفا داد و در ادامه کاخ کرملین به عنوان مرکز فدراسیون روسیه به ایفای نقش پرداخت. یکی از اولین دستوراتی که از کاخ کرملین صادر شد مربوط به تغییر نام شهر لنینگراد بود. به این ترتیب نام این شهر به نام اصلی خود که همان سنت پترزبورگ بود بازگشت و اولین شهردار این شهر طی یک انتخابات برگزیده شد. نکته جالب آن است که همین اولین انتخابات شهرداری در سنت پترزبورگ باعث به قدرت رسیدن یک طبقه در سیاست این شهر و نهایتا روسیه شد که در سال­های بعد به گروه سنت پترزبورگی­ها مشهور شدند. از جمله این افراد می­توان به سرگئی استپاشین، ولادمیر پوتین و بسیاری از افراد قدرتمند کشور روسیه معاصر اشاره کرد.



No comments:

Post a Comment